Medicamenteuze behandeling van obesitas

Naast chirurgische behandelingen en groepsprogramma´s bieden we in Obesitaskliniek Dendermonde ook medicamenteuze behandelingen aan. Er zijn verschillende middelen beschikbaar.
Medicamenten die zorgen dat m.n. vetten minder goed in het darmstelsel worden opgenomen (Orlistat) en middelen die de eetlust remmen en de verzadiging vergroten (Saxenda of Ozempic).
Belangrijk is het om te realiseren dat obesitas een chronische ziekte is wat betekend dat de medicatie dus ook chronisch (levenslang) moet worden ingenomen. Daarnaast zijn deze medicamenten slechts een hulpmiddel en moet u ze altijd combineren met een gezonde levensstijl.

Doelgroep:
 Patiënten met een BMI hoger dan 30, maar onder de 35
 Patiënten met een BMI hoger dan 35 maar die medisch gezien een operatie niet aankunnen.

Voor aanvang:

U krijgt eerst een intakegesprek bij de obesitascoördinator. Tijdens dit gesprek krijgt u informatie over obesitas en de gezondheidsrisico´s. U krijgt algemeen advies over de verschillende behandelingen en de noodzakelijke onderzoeken.
Na het intakegesprek volgen er een aantal onderzoeken en een gesprek met de diëtiste, psycholoog, endocrinoloog (hormoonarts) en evt chirurg. Daarna zullen alle bevindingen worden besproken in een groepsoverleg waarvoor de huisarts ook wordt uitgenodigd. Hierna krijgt u een definitief advies. Gedurende het hele proces kan u vragen stellen en bedenktijd nemen over het voorgestelde traject en de definitieve behandeling.

Orlistat
Orlistat zorgt ervoor dat bepaalde voedingsstoffen (vooral de vetten) minder goed in het darmstelsel worden opgenomen. Het heeft slechts een beperkt resultaat en daarnaast veel bijwerkingen (m.n. zware diarree).
Daarom wordt dit middel zelden voorgeschreven.

Saxenda
Saxenda (liraglutide) is een zogenaamde GLP 1-agonist. Het is een hormoon die een stimulerende werking heeft (agonist) op de glucagon-like peptide 1 (GLP-1) receptor.
Het geeft een beter resultaat dan Orlistat maar kan ook vervelende bijwerkingen hebben. Aangezien de werking minder goed is vergeleken met Ozempic wordt dit medicament minder snel voorgeschreven.

Ozempic
Ozempic (semaglutide) is net zoals Saxenda een zogenaamde GLP 1-agonist. Het is een hormoon die een stimulerende werking heeft (agonist) op de glucagon-like peptide 1 (GLP-1) receptor.
Het stimuleert de insuline afgifte, het remt de afscheiding van glucagon (suikervoorraden in de lever en spieren), vertraagt de maaglediging, verminderd de honger en geeft sneller een voldaan gevoel.
Het medicament wordt wekelijks toegediend via een onderhuidse injectie. Aangezien obesitas een chronische ziekte is zal het middel levenslang moeten worden toegediend.
Ozempic kan een gewichtsreductie geven van gemiddeld 10% van het totale gewicht, mits
u dit combineert met een gezond dieet en voldoende lichaamsbeweging. Ozempic kan worden voorgeschreven voor patiënten met een BMI vanaf 30. Voor patiënten met een hoger BMI (>35) is Ozempic vaak niet voldoende en is chirurgie vaak de enige optie. Bij deze patiënten moet het dan ook gezien worden als een eventueel hulpmiddel maar niet als vervangen voor een chirurgische behandeling. Voor obesitas patiënten zonder diabetes is er geen terugbetaling.

Bijwerkingen:
• Misselijkheid (gaat vaak over na 4 weken)
• Braken, oprispingen
• Diarree en flatulentie (winderigheid)
• Wazig zien, vlekken voor je ogen
• Duizeligheid
• Snelle hartslag
• Smaakstoornissen (metaalsmaak)
• Pancreatitis (kleine kans)